Miten kaikki alkoi...

Projekti alkoi vuonna 2018 maaliskuussa, kun päävalmentajamme Veijo valitsi 20v synttäreille kolme projektipäällikköä. Juhlien suunnittelu alkoi rauhallisesti, ideoitiin kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä. Kävimme Torni-hotellin kanssa monta palaveria ja tarjousta läpi tarkoituksena pitää juhlavuoden seminaari, sekä iltajuhla heidän tarjoamissaan tiloissa. Loppujen lopuksi ja monta kokemusta rikkaampana projektissa toimi vain yksi projektipäällikkö ja oli aika valita tiimi juhlien suunnitteluun. Emme löytäneet kaikkia osapuolia tyydyttävää loppuratkaisua Torni-hotellin kanssa, joten keskustelut Pakkahuoneen kanssa alkoivat.

Loppusyksystä saimme idean, että juhlista tulee huomattavasti paremmat, kun mukana suunnittelemassa on itse juhlakansa. Näin alkoi meidän tarina tehdä projektista avoin ja yhteisön yhteinen. Pidimme loppuvuodesta 6 kertaa avoimia ideointikertoja. Mukana ideoimassa oli niin alumneja kuin akatemialaisiakin. Mietimme niin iltajuhlaa kuin seminaariakin monesta eri näkökulmasta. Saimme paljon hyvää palautetta monelta alumnilta avoimuudesta ja isosti yhdessä-ajattelusta. Niinpä päätimme, että annamme vielä isommalle joukolle aikaa osallistua yhteisiin ideointikertoihin ja jatkamme viidellä ideointikerralla alkuvuonna 2019. Ideoinnit päättyvät huikeaan workshoppiin lauantaina 16.2 Proakatemialla klo 10-14.00. Aiheena on Proakatemian unelmien juhlat. Siellä kerromme, miltä juhlat aikaisempien ideointikertojen mukaan näyttää ja tuntuu. Tämän jälkeen on mahdollista vielä viimeisen kerran antaa oma ääni kuuluviin ja kertoa, millaisista juhlista juuri sinä tykkäät.

Nyt on siis vuosi 2019 ja on aika alkaa virittäytymään juhlatunnelmaan. Projektitiimillä on monta rautaa tulessa ja monta ideaa menossa samaan aikaan, mutta nyt pitää myös ottaa ilo irti tästä ainutlaatuisesta matkasta ja nauttia juhlahumusta.

Tämän blogin jatkona kerromme projektitiimiin kuuluvista henkilöistä sekä ideointikerroista.

Kaverijohtaja vai kaverillinen johtaja?

Ajattelin, että olisi hienoa, jos kaikki Proakatemian 20v synttäreiden projektiin kuuluvat kertoisivat itsestään ja ajatuksistaan synttäriprojektin suhteen. Näin kaikki synttäreille osallistuvat voisivat jo valmiiksi tutustua tiimiin, toimintatapoihin, sekä mikä tärkeimpänä juhlien suunnitteluun. Nimeni on Minna Järvinen, ikää 27-vuotta ja asun Tampereen ytimessä. Minua on aina kiinnostanut juhlien ja tapahtumien suunnittelu. Se olikin isoin syy, kun hain synttäritiimin projektipäällikön paikkaa. En ole koskaan tehnyt mitään tämän mittakaavan projektia, joten haastan jokaisella osa-alueella itseäni. Koen, että tämä on loistava mahdollisuus venyttää omia kykyjään turvallisesti tutussa ympäristössä. Toimin projektissa vastaavana tuottajana. Tämä nimike sen takia, että saimme kaikille projektissa työskenteleville tiimiläisille jaettua roolit paremmin. Minun oikeana kätenä ja silmäparina toimii Sussu tuottajan roolissa. Kummallakin meillä on omat roolit tiimissä ja vastuualueet, joita hoidamme, mutta silti toimintamme muistuttaa paljon kaverijohtamista. Pohdin seuraavaksi mitä kaverijohtaminen minulle merkitsee.

Mielestäni kaverijohtamisessa tärkeimpänä elementtinä toimii jaettu visio. Kaikkien projektissa työskentelevien täytyy kulkea yhteistä päämäärää kohti ja siitä johtajan roolissa työskentelevät pitävät huolen. Kummankin johtajan on tärkeä tietää sekä vahvuudet, että heikkoudet. On tärkeää, että ne voi kertoa toiselle. Näin me pystymme paikkaamaan tilanteessa, joka on toiselle heikkous ja taas nostamaan toisesta esille vahvempia puolia. En kuitenkaan halua, että emme vahvistaisi heikompia osa-alueita, vaan kaverijohtamisella niitä pystyy harjoittelemaan turvallisesti toisen kanssa. Onhan tämä nyt siistiä päästä johtamaan ja tekemään jotain näin isoa jonkun kanssa. Kaksin aina parempi!

Kaverijohtajuudessa on yleisesti käytetty MIHAR-filosofiaa: mallinna tie, inspiroi jaettu visio, haasta prosessi, anna toisten toimia ja rohkaise sydäntä (Toivanen, 2013, s.51) Tämä sama filosofia käy niin oman tiimin johtamiseen kuin myös koko 400 hengen joukkoonkin. Koen helpoksi tartuttaa inspiraation omaan tiimiini, mutta haasteena on saada sama fiilis koko isoon porukkaan.

Koen myös, että toimin kaverillisena johtajana myös noin 400 hengen joukolle, joka koostuu alumneista, kutsuvieraista, valmentajista, opettajista sekä nykyisistä opiskelijoista. Tämä johtaminen ei kuitenkaan ole kaverijohtamista, koska eihän kenelläkään meidän juhlien vieraalla ole mitään pakottavaa tarvetta lähteä johtamaan tätä projektia. Mutta silti pidän sanasta kaveri, ja olen päättänyt olla kaverillinen johtaja. Se antaa fiiliksen sekä minulle, että toivottavasti myös muille, että olen sama juhlija muiden joukossa. Toimin vain niissä saappaissa, jolla on langat käsissä.

Haluamme toteuttaa juhlien suunnittelun täysin uudella tavalla, avoimesti ja kaikkia osallistavasti. ”Tapscottin näkemyksessä avoimemmassa maailmassa on neljä periaatetta: yhteistyö (collaboration), läpinäkyvyys (transparency), jakaminen (sharing) ja voimaannuttaminen (empowerment).” (Toivanen, 2013, s.7) Nämä ovat meidän tiimin neljä peruspilaria, joiden ympärille koko tämä projekti rakennetaan. Haluamme seuraavien viikkojen aikana muodostaa yhteistyön projektitiimin, akatemian, alumneiden, sekä opiskelijoiden välille. Tietenkään ilman osallistujia emme tähän tavoitteeseen pääse. Koitamme parhaamme mukaan markkinoida tapaamisia ja projektin etenemistä muille, jotta saisimme yhteistyön toimimaan meidän kaikkien välillä. Läpinäkyvyys on mielestäni vahvuutemme. Haluamme, että jokainen tahtoessaan tietää missä vaiheessa projekti etenee, ja tähän suurin apu onkin jo olemassaolevat nettisivut, joita päivittelemme projektin edetessä. Jakaminen tarkoittaa kohdallamme, että jaamme mahdollisimman paljon tietoa projektin etenemisestä. Voimaannuttaminen tapahtuu näiden edellä mainittujen avulla. Projektitiimi saa voimaa yhteisöstä ja yhteisölle tekemisestä.

Kuva Minnasta
https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2013/11/kaverijohtamisen-visuaalinen-innostuskirj.pdf

Tarviiko ruokailu toteuttaa perinteisellä kaavalla? Opimme myös mitä on kökkä ja ”moussebousse”.

Proakatemia 20v synttäreiden ensimmäisellä ideointikerralla 10.1.2019 oli aiheena ruoka. Ruoka jakaa perinteisesti aina mielipiteitä, niin myös tälläkin kerralla. Isoimpana haasteena meillä on totta kai, miten tyydyttää 400 ihmisen makuhermoja niin, että jokainen voisi sanoa ruokailun olleen loistava. Onneksi meillä on nämä avoimet ideointikerrat, koska ne ovat osoittautuneet oivaksi tavaksi haalia kokoon erilaisia mielipiteitä. Näistä me tiimin kesken voimme sitten myöhemmin tehdä päätöksiä.

Mika Pesonen Fazer Food Serviceltä kertoo, että ruoan rooli juhlatilaisuuksissa on kasvanut. ( https://www.kokouksetjajuhlat.fi/artikkelit/maukas-ruoka-kruunaa-juhlan/ ) Ruokailu on synttäritiimin yksi isoimmista asioista, minkä haluamme onnistuvan. Pesonen kertoo, että pohjoismaalaisuus on nousussa juhlaruoka teemoissa. Näin se myös meidän ideointikerroilla oli. Suomalaisuus,metsä, luonto ja suomalaiset maut nousivat pinnalle moneen kertaan. Synttäreiden yhtenä luonnollisena teemana on toki historia. Pyörittelimme ideoita erilaisista Proakatemialaisista catering-kahvila-jälkiruoka palveluita tuottavista palveluista. Mitä jos meidän ruokailu olisikin erilaisia ruokapisteitä? Jokaisella pisteellä voisi lukea, miten juuri tämä muoto tehdä ja tarjota ruokaa on saanut Proakatemialla alkunsa. Samalla saataisiin juhlakansa liikkeelle omista pöydistä ja kuppikunnistaan.

Pesonen tietää, että kokit ovat lisääntyvissä määrin juhlatilan puolella. ( https://www.kokouksetjajuhlat.fi/artikkelit/maukas-ruoka-kruunaa-juhlan/) Kokkeja ei enää tarvitse piilotella keittiössä, vaan juhlavieraat voivat heiltä kysyä ainesosista ja valmistustavoista. Projektitiimi haluaakin, että ruokailu olisi yksi ohjelmanumero eikä pelkkää pönötystä ja hiljaa yksin syömistä.

Haluaisimme kuulla lisää sinulle herääviä ajatuksia ja ideoita ruokailun suhteen. Kerro siis oma mielipiteesi rohkeasti osoitteeseen [email protected] niin saamme lisää pohdittavaa projektitiimin kesken.

Seuraavan ideointikerran aiheena onkin ohjelma. Innolla jäämme odottamaan, että mitä vaihtoehtoja se meille antaa.

Ohjelma vie juhlan seuraavalle tasolle.

Usein tapahtuman tai juhlan sisältö on isoin tekijä, jonka vuoksi osallistujat tulevat paikalle. Uusien kokemuksien ja oppien lisäksi verkostoitumismahdollisuuksiin halutaan satsata rahaa ja aikaa. Onnistunut sisältö elävöittää tapahtumaa tai juhlaa vieden ne seuraavalle tasolle. (Kinnunen 2017.) 14.1.2019 ideointi-illan aiheena oli ohjelma.

Aloitimme ideointi-illan tavalliseen tapaan kertomalla lyhyesti, mitä kaikkea on syksyn aikana innovoitu liittyen ohjelmaan. Tämän jälkeen lähdimme haastamaan vanhoja ideoita ja ideoimaan uusia innovointityökalulla. Osbornin kysymykset oli kirjoitettu valkotaululle ja kävimme ideoita lävitse dialogin kautta. Pohdimme esimerkiksi, että etkojen tarkoituksena voisi olla ihmisien tuominen yhteen, jotta saisi keskustella rauhassa. Monen mielestä etkojen olisi kiva olla juhlapäivän aamuna tai eri päivänä kuin juhlat.

Tapahtumaa tai juhlaa suunnitellessa olisi erittäin tärkeätä ottaa huomioon ohjelmanumeron ja sisällön olevan yhdessä linjassa valitun teeman kanssa. Teeman tulisi näkyä kautta linjan kaikkialla; niin kutsuissa, pukukoodissa, somistuksessa kuin ohjelmanumeroissakin. (Kinnunen 2017.) Kuten edellisessä blogikirjoituksessa kerroimmekin, suomalaisuus, metsä, luonto ja suomalaiset maut nousivat pinnalle moneen kertaa ideoidessamme ruokaa.

Mitä läheisempi sisällön aihe on osallistujalla, sitä enemmän se häntä koskettaa. Millaisia tuntemuksia haluat tapahtuman osallistujissa heräävän? Vaikka sisällöllä on aina iso merkitys, ilmenee se erilaisissa tilaisuuksissa eri tavalla. Juhlissa korostuu emotionaalisuus, ruoka, sosiaalinen aspekti ja verkostoituminen. (Kinnunen 2017.) Proakatemian 20v synttäreillä nousee historian merkitys juhlan teemassa ja ohjelmassa. Millä kaikilla tavoilla Proakatemian upeaa historiaa voi hyödyntää ohjelmassa? Mitä kaikkea ja miten nostamme esille historian havinaa yhteisöstä, tiimistä ja valmentajista?

Esiintyjät kannattaa nivoa liittymään oleellisesti tapahtumaan tai juhlaan. Persoonalliset ohjelmanumerot herättävät huomiota (Kinnunen 2017). Ideoinnissa nousi esille yllätyksellisyys ja vieraita osallistava kilpailu. Tähän liittyen meillä onkin muutama ässä hihassa – kiitos viimeisimmän ideointikerran. Tallenna viimeistään nyt kalenteriin päivämäärä 21.9.2019 ja valmistaudu unohtumattomiin juhliin. Kaikki ideat liittyen ohjelmaan voi laittaa osoitteeseen [email protected] Tervetuloa ideoimaan kanssamme jälleen 23.1.2019 klo 16-18 Proakatemialle. Aiheena on tapahtuman luonne ja tunnelma.

Pirskahtelevaa perjantaita toivottaa
Jasmiina

LÄHTEET
Kinnunen, S. 2017. Oikeanlainen sisältö elävöittää tapahtuman. Julkaistu 3.3.2017. Luettu 18.1.2019. https://messukeskus.com/blogs/oikeanlainen-sisalto-elavoittaa-tapahtuman/

Luonne ja tunnelma.

Kolmannen ideointikerran aiheena oli juhlien luonne ja tunnelma. Aloitimme jälleen kertaamalla niitä ideoita, joita nousi esille syksyn ideointikerroista. Oli hienoa, että jo tässä vaiheessa osallistujien joukosta nousi kyseenalaistamista ja jatkokysymyksiä aiheeseen liittyen.

Lähdimme liikkeelle käyttämällä innovointityökalua nimeltä Samalle sivulle. Ensin pyysimme osallistujia kirjaamaan paperille hiljaisuuden vallitessa viisi juttua, joiden toteutuessa voitaisiin sanoa juhlien onnistuneen. Tämän jälkeen listasimme papereihin viisi asiaa, joita emme missään nimessä haluaisi juhliin. Purimme tehtävän dialogin avulla.

Oli mahtavaa huomata, että siinä, mitä ei juhliin haluta, on monella akatemialaisella ja alumnilla hyvin samansuuntaiset mielipiteet. Pohdimme sitä, miten koulumaisuuden tulisi tai ei tulisi juhlassa näkyä. Totesimme myös, että iso osa juhlien onnistumisesta riippuu juhlatilan koristelusta ja fiiliksestä.

Siinä, mitä onnistuneisiin juhliin tarvitaan, tulikin taas monen monta uutta ideaa ja näkökulmaa. Ensivaikutelma on hirmuisen tärkeä, kuten myös juhlien yleistunnelma. Mitä enemmän juhlissa kuuluu naurua, sen paremmat juhlat ovat. Kunhan juhlan peruselementit ovat kunnossa niin sillä päästään jo pitkälle. Erityisesti yhteisöllisyyttä haluttiin korostaa, aivan kuten päävalmentajamme Veijokin vuoden ensimmäisessä projektoripuheessaan toi esille. Kun vielä muistaa ottaa huomioon pienet, kivat yksityiskohdat niin juhlista tulee varmasti loistavat!

Me synttäritiimissä haluamme pitää yhteiskehittämisen toimintamme runkona. Yhteiskehittäminen on palvelumuotoilua ja palvelumuotoilu on yhteiskehittämistä. Palvelumuotoilun yksi keskeinen ajatus on palvelun eri osapuolten osallistaminen palvelun kehittämiseen. Palvelun keskiössä on ihminen, palvelun käyttäjä (Tuulaniemi 2016, 116). Tämän vuoksi yhteiset ideointikertamme ovat meille kultaakin kalliimpia. Me haluamme, että te kaikki akatemialaiset ja alumnit saatte juuri sellaiset juhlat, kuin olette aina haaveilleet. Tehdään yhdessä tämän yhteisön upeimmat juhlat, yhdessä tottakai!

Tervetuloa kaikki sankoin joukoin seuraavaan ideointi-iltaamme torstaina 31.1. klo 16-18 Proakatemialle Puistoon. Silloin ideoinnin aiheena juhlien palvelumuotoilu.

Nähdään ideoinneissa!
Terkuin Sussi

Johtajuutta opettelemassa

Nimeni on Susanna “Sussi” Leinonen. Olen 32 -vuotias pienen pojan äiti Hervannasta. Olen tamperelaistunut noin 11 vuotta sitten, kun muutin Itä-Suomesta paremman elämän toivossa isompaan kaupunkiin. Parempaa elämää löysinkin, joten enpä ole katunut muuttoani päivääkään!

Olen aina ollut kiinnostunut tapahtumatuotannosta ja olenkin ollut mukana erilaisissa tapahtumissa muun muassa vapaaehtoisena talkoolaisena, kuvaajana, verkkotoimituksessa sekä markkinointi- ja viestintäassistenttina. Koskaan en ole kumminkaan ollut näin merkittävän suuressa roolissa tapahtuman onnistumisen kannalta katsottuna. Pohtiessani loppuvuonna, että mistä ihmeestä teen nykyiseen HOPSiin kuuluvan projektijohtamisen opintopisteet, keksin ehdottaa Minnalle jaetun johtamisen mallia synttäritiimiimme. Onhan projekti niin suuri, että johtamista toden totta riittää! Olin innoissani, kun tämä sopi Minnalle. Toimin synttäritiimissä tuottajana. Teemme Minnan kanssa suuret linjaukset yhdessä ja pyrimme pitämään pakan kasassa. Minä vastaan enemmänkin kaikesta käytännön hoitamiseen liittyvästä, Minna puolestaan tuijottelee budjettia ja pitää huolen, että projektin talous olisi kunnossa.

Synttäritiimissä niin sanottuna “kakkos-projektipäällikkönä” toimiminen antaa minulle loistavan harjoittelualustan johtamiseen. En ole aiemmin ollut missään projektissa projektipäällikkönä, joten haastetta riittää. Johtajuus ja sen merkitys työyhteisössä kiinnostaa minua kovasti. Johtaja on se, joka innostaa, inspiroi ja motivoi henkilöstöä. Johtaja vaikuttaa suoraan omalla toiminnallaan henkilöstön pysyvyyteen firmassa.

Nykymaailmaan patruunoiden aikaan opittu johtaminen ei sovi. Silti kaikki johtamismallit tapaavat olla vanhasta maailmasta peräisin. Ajattelevan, osaavan ja oppivan ihmisen johtaminen ei ole helppoa. Siihen tarvitaan uudenlaisia valmiuksia ja asenteita.

Johtamisen on muututtava radikaalisti. Vanhassa maailmassa yritykset omistivat suurimman osan tuotantokapasiteetistaan - koneet, tehtaat, varastot. Syntyi hallittavissa olevaa pääomaa. Nyt tärkein pääoma ja tuotantokapasiteetti kävelee joka päivä omin jaloin ulos ovesta. Johtajan tehtävä on saada heidät takaisin seuraavana aamuna, vaikka kysyntää olisi muihinkin työpaikkoihin. Pääoma ei ole enöö hallittavissa vaan houkuteltavissa. Inspiraation työhön, tehtävään ja johtamiseen ratkaisee.

Osaamisen johtamisen tulee tähdätä luovuuteen kannustamiseen, kykyyn kehittää parempia vaihtoehtoja. Johtajan tehtävä on auttaa ihmisiä elämään heidän potentiaalinsa kautta, sillä jokaisessa ihmisessä on mahdollisuus johonkin paljon suurempaan, mitä he toistaiseksi tekevät. Hyvä johtaja osaa rohkaista ja kannustaa tämän potentiaalin esiin. (Kilpinen 2008, 27.)

Itse uskon vahvasti esimerkillä johtamiseen ja positiivisen kannustuksen kautta tapahtuvaan osaamisen kehittämiseen. Näitä puolia aion tuoda itsessäni esiin tässä projektissa ja pitää omalta osaltani huolen siitä, että tekemisessämme säilyy se hyvä boogie, jonka olemme yhdessä projektitiimin kanssa saaneet aikaan!

Tuottavin terveisin
Sussi

Kuva Sussista

LÄHDE: Kilpinen, P. 2008. Liekeissä - Miten johtaja inspiroi ihmiset syttymään muutokselle

Asiakaskeskeisyys kaiken ytimessä

Tämä blogiteksti on tiimin hyväsydämisen luottopankin, 8 vuotta yrittäjänä toimineen perheen äidin esittely. Nimekseni sain 25 vuotta sitten Jasmiina Servo. Matkasin tieni pienestä Pirkanmaan paikkakunnalta koukaten Turun kautta Tampereelle pian kuusi vuotta sitten. Opiskelin Turussa media-alaa, jolloin intohimoni tapahtumatuotantoa kohtaan syttyi. Perustin tuona aikana elämäni kaksi ensimmäistä omaa yritystä, joista toisen ydinliiketoiminta oli tapahtumatuottamista. Suurimpana projektinani mainittakoon Turun Kauppatorin Joulutori, jota olin mukana tuottamassa ensimmäisenä ja toisena vuotena alusta loppuun saakka.

Synttäritiimissä olen vastuussa infrasta. Tällä tarkoitetaan lupa-asioita, vakuutuksia, juhlissa asioiden sijoittelua, valoja ja cateringia. Lisäksi olen vastannut ideointikertojen ja workshopin suunnittelusta. Tämä tarkoittaa yhteisömme jäsenten osallistamista asiakaslähtöiseen tapahtumasuunnitteluun. Asiakaskokemus syntyy niin käytännön asioista kuin tunteistakin. Asiakaskokemuksen voidaan sanoa olevan vain jäävuoren huippu. Se on näkyvä osa, johon organisaation toiminnan on tähdättävä. Asiakas tulee laittaa toiminnan keskiöön joka tasolla. Vain ymmärtämällä asiakasta, tämän tarpeita ja odotuksia voidaan kohdata hänet oikeilla tavoilla. (Biit.) Koen asiakaskeskeisyyden itselleni tärkeäksi arvoksi, liekö siksi minut tähän toimenkuvaan valittiinkin. Vaikka itselleni on sittemmin syntynyt uusia intohimoja, tuntuu kutkuttavalta herättää vanhaa intohimoa henkiin. Koen saavani Proakatemialta yhteisönä paljon ja haluan antaa synttäritiimin osaamisen ja tekemisen kautta yhteisölle takaisin.

Näen suuren tapahtuman mahdollisuutena kehittyä monessa asiassa. En koe olevani valmis, vaikka tapahtumatuotantoa olen ammatikseni tehnytkin. Aina voi oppia uutta paitsi tapahtumatuottamisesta, myös yhteisöstä ja tiimipelaamisesta. Moni voi kokea esimerkiksi tapahtumanlupien hankkimisen puuduttavaksi työksi – minä kirjoitin siitä viimeisen opinnäytetyöni. Haastetta tähän tuo se, että viranomaisten kanssa tietotaitojaan tarvitsee koko ajan päivittää. Säännökset muuttuvat ja sellaisista asioista on hyvä olla perillä. Vaikka poliisi ei vaatisikaan yleisötilaisuusilmoitusta, vastuullinen tapahtumajärjestäjä pohtii tapahtuman turvallisuutta (Visit Tampere). En voi myöskään väittää yleisötapahtuman ulkona ja kutsuvieraiden synttäreiden lupien haun olevan samanlaista. Onneksi pidän haasteista.

Odotan juuri sinua yhteisömme jäsen workshoppiin kanssamme. Ilmoittautuminen tapahtuu www.proakatemia20.fi -sivuston etusivulla olevan lomakkeen kautta. Tehdään yhdessä näistä vuosisadan bileet!

Iloista perjantaita toivottaa,
Jasmiina

Kuva Jasmiinasta

LÄHDE:
- Biit. N.d. Mitä asiakaskeskeisyys tarkoittaa. Luettu 8.2.2019. https://www.biit.fi/mita-asiakaskeskeisyys-tarkoittaa/
- Visit Tampere. N.d. Turvallisuus- ja pelastussuunnitelma. Luettu 8.2.2019. https://visittampere.fi/ammattilaiset/tapahtumajarjestajille/tapahtumajarjestajan-opas/turvallisuus-luvat/

Askartelua ja palvelumuotoilua

Neljäs ideointikerta menikin palvelumuotoilun parissa, mutta tällä kertaa lähestymistapa ideointiin oli täysin erilainen! Nimittäin käytimme kaikkien osallistuneiden kanssa meidän visuaalista silmää sekä mielikuvitusta, ja rakensimme palvelumuotoilupolun…aikakauslehdistä leikatuista kuvista ja otsikoista!

Kuva ideoinnista

Pian koko porukka olikin ihan innoissaan leikkaamassa hassuja otsikoita sekä kuvista jostakin vauva-, ruoka- ja naistenlehdistä, mikä toi todella huoletonta sekä helppoa fiilistä kaikille. Ei korkeakoulussa kovinkaan usein pääse yhdessä askartelemaan ja pitämään hauskaa. Kuitenkin samaan aikaan kaikista leikatuista kuvista ja otsikoista pikkuhiljaa syntyi palvelumuotoilupolku, joka oli kuvattu puuna. Valmistelut juhliin lähtivät puun juurista, itse juhlat olivat puun rungossa, ja lehdet olivatkin fiilikset juhlien jälkeen.

Kuva ideoinnista

Loppujen lopuksi onnistuneessa palvelupolussa eniten nousivat hauskuus, rakkauden tunteet, pitkät keskustelut vanhojen tuttujen kanssa, hyvä ruoka, ja ”Neljä kuukautta sängyn pohjalla”, kuten yhdessä otsikossa luki. Mutta hyvällä tavalla, tietysti!

Tämä oli hyvin erikoinen ja luova ideointitapa, joka sai porukkaa innostumaan, ja kaksi tuntia menivät kuin puoli tuntia. Oli hienoa nähdä, mitä meidän tulevat vieraat oikeasti haluavat saada juhlista irti, ja millaisia fiiliksiä odottavat. Ehkä se oli tähän asti paras ja toimivin ideointikerta. Kaiken lisäksi ideoinnin jälkeen meille jäi meidän upea taideteos, joka nyt ilahduttaa akatemialaisia Proakatemian kahviossa.

Ja nyt on kyllä sellainen fiilis, että näistä juhlista tulee ihan parhaat!

Kuva ideoinnista Kuva ideoinnista

Aurinkoisin terveisin,
Irina

Yllätyksellisyys on välittämistä

Viimeisen ideointikerran aiheena oli yllätyksellisyys. Hyvin suunnitellussa ja toteutuneessa tapahtumassa parasta on yllätyksellisyys. Yllätyksellisyys on pientä viitseliäisyyttä ja luovuutta, jolla tehdään tapahtumasta elämyksellinen. Yllätyksellisyyden varmistamiseksi osallistujille kerrotaan suuret linjat ja sen sijaan yksityiskohdat pidetään salaisuutena. (Vallo & Häyrinen 2016, 204.)

Yllätyksellisyyttä kannattaa ideoida monipuolisesti tapahtuman suunnitteluvaiheessa. Tyypillisesti kaikki ideat tuntuvat aluksi toteuttamiskelpoisilta. Tapahtuman suunnittelun edetessä ideoista jäävät jäljelle vain toteuttamiskelpoiset. (Vallo & Häyrinen 2016, 205.) Aloitimme ideoimaan yllätyksellisyyttä innovointityökalun kautta. Käyttämämme työkalun nimi oli ideapizza. Aluksi jaoimme pizzan neljään eri lohkoon. Nimesimme ne ruokailuksi, sisääntuloksi, tauoiksi ja ohjelmanumeroiksi. Käytimme jokaisen ideoimiseen 5-8 minuuttia.

Yllätyksellisyyttä voi olla - tilat - teema - tarjoilu - juontaja - palveluhenkisyys - tapahtuman idea - yhdessä tekeminen - perinteistä poikkeava toteutus - esiintyjä tai ohjelma, jota ei kerrota etukäteen. (Vallo & Häyrinen 2016, 205.)

Suurin osa ideoista liittyi edellä olevaan luetteloon. Näiden lisäksi nousi perinteiden toteuttaminen uudella tavalla juhlassa. Innovointityökalun käyttö auttoi meitä ideointi-illassa ajattelemaan täysin laatikon ulkopuolelta ja saimme projektitiimille arvokasta dataa. Tässä vaiheessa en halua kertoa yksityiskohdista sen tarkemmin – eihän se muuten olisi yllätyksellisyyttä. 😉 Vielä on edessä workshop, jonka jälkeen alamme projektitiimin kanssa koota ideoita yhteen. Lähdemme pian suunnittelusta kohti toteutusta. Odotan innolla, mitä kaikkia ideoituja yllätyksiä pääsemme viemään käytäntöön. On hyvä muistaa yllätyksellisyyden olevan yksinkertaisuudessaan huomioimista, vaivannäköä ja viitsimistä. Yllätyksellisyys on aitoa välittämisen osoittamista. Se saa osallistujan tuntemaan itsensä tärkeäksi ja tervetulleeksi. (Vallo & Häyrinen 2016, 206.)

Kiitos kaikille, jotka ovat olleet mukana ideoinneissa. Yhdessä teemme vielä näistä unelmajuhlat.

Kiitollisin terveisin,
Jasmiina

LÄHDE:
- Vallo, H. & Häyrinen, E. 2016. Tapahtuma on tilaisuus. Tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen. 5.painos. Helsinki: Tietosanoma.

Sponsorointi on tärkeämpää kuin koskaan!

Proakatemian 20-vuotisjuhlista tehdään isot, kauniit, mahtavat ja mieleenpainuvat. Tämähän ei tietenkään tule olemaan halpaa lystiä, joten ne eivät voi toteutua ilman ulkopuolista rahoitusta. Olemme synttäritiimissä hioneet yhdessä erilaisia sponsoripaketteja mahdollisille yhteistyökumppaneille. Tässä meillä on ollut suurena apuna mentorimme Anna-Elina Pekonen, joka työskentelee TAMKissa tapahtumatuottajana. Ilman hänen apuaan emme olisi saaneet tehtyä paketeista niin järkeviä ja kumpaakin osapuolta palvelevia kuin nyt saimme.

Ihmisten tavoittaminen on yhä hankalampaa. Käsi sydämelle: klikkaatko auki uutiskirjeitä vai tuuppaatko ne saman tien roskikseen? Luetko aamun lehden diginä tai paperina, huolellisesti vai luottaen siihen, että saat olennaiset uutiset somen kautta, ystäviesi linkkaamina? Oletko siirtynyt täysin television suoratoistopalveluihin ja Youtubeen? Heitätkö postista tulleet lehdet suoraan paperikoriin? Tuleeko postiluukustasi ylipäätään enää lehtiä?

Aika monta kysymystä. Tehdään toinen ajatusleikki: entä jos olisit - tai entä jos olet - mainostaja. Mihin laittaisit viestisi, jos omakin median käyttösi on tuollaista? Siis repaleista ja sattumanvaraista.

Sponsorointi on tavoitteellista ja vastikkeellista yhteistyötä. Parhaimmillaan sponsoroinnissa sanat ja teot vievät yhteen ja samaan suuntaan, jonka maali on molemmille osapuolille selkeä. Sponsoroinnin avulla tavoitetaan ihmiset heille tärkeän asian äärellä ja oikeassa mielentilassa. Henkisesti sponsorointi on paljon enemmän kuin pelkkä logo hiihtäjän pipossa tai pikkujunnujen sortsien lahkeessa. Sponsorointi on yrityksen strategista viestintää ja markkinointia. Nykyään olisikin parempi puhua sponsoroinnin sijaan arvoliittolaisuudesta. Arvoliittolaisuuden ytimessä on molempien osapuolten todellinen ja avoin sitoutuminen yhteistyöprojektiin.

Meidän tavoitteenamme on löytää yhteistyökumppaneillemme mahdollisimman toimiva sponsoripaketti tarjonnastamme. Tähtäämme siihen, että yhteistyömme hyödyttäisi mahdollisimman hyvin ja pitkäjänteisesti kumpaakin osapuolta. Sitä arvoliittolaisuus parhaimmillaan onkin.

Yhteistyöterveisin,
Sussi

Workshop blogi

Lähde: Helena Vallo ja Eija Häyrinen
Tapahtuma on tilaisuus, tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen

Tallinna 2012

Projektimme teemana on avoimuus ja käyttäjäkeskeisyys. Mikäs sen parempi lunastaa tämä tavoite kuin toteuttaa kaikille avoin workshoppi.

Workshoppi järjestettiin Proakatemialla 16.2.2019 ja se oli menestys, ainakin projektitiimin näkökulmasta. On ollut ilo huomata, kuinka paljon helpompaa on tehdä projektia, kun jaksaa tehdä sitä avoimesti ja kaikkia osallistavasti. Ideointien ja workshopin avulla projektitiimi on saanut niin huikeita ideoita ja ajatuksia, että emme olisi samaa voineet keksiä omalla porukalla. Suosittelen siis jokaiselle projektitiimille, että miettisivät ja suunnittelisivat avoimesti omia projekteja! Yhteisössä on voimaa!

Kuva Workshopista

Uskallan väittää, että workshoppi oli menestys myös osallistujien näkökulmasta, sillä teetimme workshopin lopussa palautekyselyn ja 100% vastaajista oli sitä mieltä, että he pääsivät vaikuttamaan juhlien sisältöön ja luonteeseen. Kiitos vielä kaikille ideointeihin osallistujille.

Teemme Proakatemian historialle sen ansaitsemaa juhlaa ja on ollut aivan ihana huomata, kuinka monella on ollut palo osallistua ja auttaa tätä tapahtumaa nousemaan kasaan. Projektitiimissä olemme puhuneet, kuinka välillä on hankala ymmärtää kaikkien näkökulmia ja asioita, kun jokaisella on hieman eri näkemys siitä mikä Proakatemia oikeastaan on. Kirjassa tapahtuma on tilaisuus, kerrotaan, että imago on mielikuva esimerkiksi organisaatiosta. Tämä vahvistuu annettujen mielikuvien ja uskomusten avulla. (Vallo, Häyrinen, 2012, s. 35) On siis ensiarvoisen tärkeää, että me pystymme kuulemaan mahdollisimman montaa juhliin osallistujaa ja luomaan tätä mielikuvaa vastaavaa tunnetta ja toimintaa juhlaan.

Kuva Workshopista

Workshopissa käytimme kahta eri innovaatiotyökalua, ensimmäinen oli nimeltään love-hate ja jälkimmäisessä askarreltiin kuusi ajatteluhattua. Ryhmät olivat tarjoilu, visuaalinen ilme, ohjelma sekä tapahtumatuotanto. Ideat on nyt ideoitu ja projektitiimin on aika aloittaa työt. Seuraavaksi alamme lyömään päätöksiä lukkoon ohjelman ja sisällön osalta, joten valmistautukaa sneek peakkeihin! Ennen ostoksia pitää kuitenkin saada rahaa projektiin, joten yksi isoin kokonaisuus eli sponsorit ovat tärkeimpänä ja samalla kiireisimpänä tehtävälistalla. Ota rohkeasti yhteyttä, jos sinulle tulee mieleen ideoita sponsorihankintaan liittyen!

Mikä juhlissa maksaa? Miksi tarvitsemme sponsoreita?

Proakatemian 20v syntymäpäiväjuhliin on enään 185 päivää jäljellä. Haluan kertoa teille, että mitä projektitiimi tekee tällä hetkellä näinä 185 päivänä juhlien suunnittelun osalta. Kevään aikana haluaisimme saada juhlat pakettiin ja tehtyä kaiken tarvittavan, koska kesällä kaikilla meillä projektitiimin jäsenillä on muita projekteja tiedossa. Syksyllä on vielä aikaa viilata ja jumpata sitten niitä puuttuvia palasia kohdilleen. Lipunmyynnin olisi tarkoitus aueta mahdollisimman pian huhtikuussa ja tästä tiedotamme varmasti näkyvästi joka tuutista!

Budjetin tilannetta parantaaksemme olemme myyneet sponssipaketteja, jotta saisimme kuluja katettua. Joku minulta jo kysyikin, että mihin me rahaa tarvitaan, kun juhliin on pääsylippu ja Tamk sponsoroi meille tilan. No, näin isossa juhlassa meillä on paljon asioita, mitkä maksavat meille mutta varsinaisesti niitä asioita ei tule ajateltua juhlissa. Tässä muutamia mainitakseni: vuokrapöydät ja -tuolit, narikkahenkilöstön palkka, ulkotilan vuokraus (catering valmistaa siinä ruoan), ulkotilaan aidat, järjestyksenvalvojat, bändi, dj ja tämän päälle olisi kiva, että olisi jotain ohjelmaakin. Paljon on siis muutakin kuin pelkkä tila, ruoka ja juoma.

Halusin selkeyttää tätä rakennetta, jotta jokainen tietää mitä asioita me pyörittelemme päivittäin mielessämme. Projektitiimin jäsenet ovat tekemässä jotain näin suurta ensimmäistä kertaa ja kaikki apu tähän on varmasti tervetullutta. Yhteisölle tässä tehdään, eikä projektitiimille. Jos sinulle heräsi kysymyksiä, niin ole hyvä ja jaa ajatuksesi, haluamme pitää tämän avoimena molempiin suuntiin!

Sponssipaketit on nyt viilattu monien sparraushetkien avulla viimeisimpään muotoon. Laita rohkeasti viestiä, jos haluat nähdä paketit!

Juhlien vastaava tuottaja: Minna

Aaronin sponssiblogi

Moikka kaikki!

Mä oon Aaron Siljander, ensimmäisen vuoden opiskelija Proakatemialta. Mä vastaan Proakatemian 20v synttäreiden sponsorien hankinnasta. Oon ”harrastanu” yrittäjyyttä vuodesta 2011 saakka. Matkan varrella on tullut järkättyä tapahtumia ja rakenneltua skeittiparkkia. ”Harrastukseni” takia koen, että Proakatemia on just se mun paikka. Tapahtumaprojekteissa olen vastannut sponsorihankinnasta.

Sponsorointi on mun mielestä todella tärkeää yritykselle ja heidän sponsoroitavilleen. Urheilijan tai tapahtuman tukeminen herättää useimmiten tunteita ja ihminenhän ostaa tunteiden perusteella. Sponsoroinnilla mahdollistetaan meidän tapauksessa todella hienot juhlat! Vastineeksi sponsorimme saavat laajaa näkyvyyttä ja kuka tietää, mahdollisia B2B kauppoja tulevaisuudessa, sillä paikalle tulee monia tiimiyrityksiä sekä alumniyrittäjiä. 20v synttäreille tulee paikalle noin 400 henkilöä ja tapahtuma tavoittaa noin 600 henkilön verkoston.

Kauppalehden artikkelissa ”Saatko kaiken irti sponsoroinnista?” PostNord kirjoittaa näin: ”Viisaasti tehty yhteistyö voi olla mediamainontaa kustannustehokkaampi tapa kasvattaa tunnettuutta ja vaikuttaa yrityksen mielikuvaan yleisön ja asiakkaiden silmissä. Oksanen kertoo, että myös vuorovaikutuksella on sponsoroinnissa tärkeä rooli; etenkin B2B-yritykset kaipaavat asiakaskohtaamisia ja uudenlaisia elämyksiä.”

Sponsorointi on nimenomaan molemminpuolista yhteistyötä. Me tapahtuman järjestäjinä mainostamme sponsoreitamme monella eri tavalla jo ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja vielä sen jälkeenkin. Sponsorimme puolestaan ovat mukana mahdollistamassa rakkaan Proakatemiamme uskomattoman hienot 20-vuotisjuhlat, sekä tätä kautta vielä tukevat tulevia yrittäjiä – ovat siis rakentamassa parempaa tulevaisuutta, sillä me olemme niitä, jotka luovat tulevaisuuden työpaikkoja ja voimme vaikuttaa oman yrityksemme osalta siihen, kuinka hommat hoidetaan.

Kuva Aaronista

Lähde: https://studio.kauppalehti.fi/studiovieras/postnord-saatko-kaiken-irti-sponsoroinnista
kirjoittanut PostNord (13.12.2016)

Juhlan teema ja visuaalinen ilme

Kun tapaa uuden ihmisen, mieli on jo tehnyt jonkin olettamuksen tästä henkilöstä vaikkei itse tiedostaisi. Ensivaikutelma syntyy kokijan omasta taustasta ja maailmankuvan näkemisestä. Siten jokainen ihminen kokee saman asian eri tavalla vaikka päällimmäinen tunne voisikin olla sama. Aivoissa reagoi tietyt aivoalueet eri voimakkuuksilla ja näin tapahtuu kaikessa mitä näemme ja koemme.

Siksi ei ole itsestäänselvyys kyetä rakentamaan Proakatemian suurimpaan juhlaan teemaa ja visuaalista ilmettä. Ensivaikutelma syntyy jo ensimmäisten yhdeksän sekunnin aikana.

Teemana meillä on Suomen luonto, metsä. Tämä tarkoittaa sitä, että teema täytyy näkyä kaikkialla juhlissa. Jopa ennen kuin itse juhlia pääsee paikan päälle. Teema tulee näkymään kutsuissa ja kaikissa näissä meidän sosiaalisen median kanavissa.

En voisi olla innostuneempi teemastamme. Rakastan itse luontoa ja on upeaa saada olla tuomassa minulle tärkeitä arvoja Akatemian historiaan. On upeaa myös huomata, kuinka meillä selkeästi jaetaan sama arvomaailma, akatemian omien arvojen lisäksi. Kuitenkin tiedostan, että tämä projekti ja juhla tulee olemaan haaste.

Lähtiessäni projektiin mukaan ja hakiessani tiimiin, minä, Caroliina Sievers, ei minulla ollut vielä silloin käsitystäkään kuinka isoja juhlia lähdemme yhdessä rakentamaan. Itseltäni löytyy tausta visualistin töistä ja olen työskennellyt designin parissa ja tehnyt tilojen suunnittelua ja keskittynyt brändäämiseen ja sitä kautta tietynlaisten mielikuvien tekemiseen. Ideoita minulta löytyi heti paljon, mutta olen silti kokenut tärkeäksi sen, että olemme yhdessä akatemialaisten kanssa suunnitelleet ja kehitelleet ajatuksiamme.

Vastuualueeni on todella kytköksissä kaikkien muidenkin kanssa. Näen juhlan visuaalisen suunnittelun hieman samanlaisena kuin kauniin kerroskakun. Minun täytyy tietää ja suunnitella yhdessä pohjaa ja rakennetta, jotta pystyn toteuttamaan kaikista näkyvimmän ja päällimmäisen kerroksen. Tämä vaatii tiimityötä ja vankan pohjan rakentamista.

Tiimityön ansiosta teemamme tulee näkymään niin tilasuunnittelussa, koristeissa, ruuassa, ohjelmanumeroissa ja tietenkin muistoissa, jotka jäävät ikuisesti elämään. Suomen luontohan on meillä kaikkialla, aina.

Kuva Caroliinasta

Maanlapsi, Caroliina

https://www.harvamarketing.fi/blog/ensivaikutelma-muodostuu-vain-9-sekunnissa-oletko-valmis-panostamaan-suunnitteluun
https://blogs.helsinki.fi/juhlakurssi/juhlan-teema/

Mikä juhlissa maksaa ja mistä pääsylipun hinta koostuu?

Aiemmin Minna kirjoitti tänne blogiin, että mikä juhlissa oikein maksaa ja mihin tarvitsemme sponsoreita. Minna avasi loistavasti, että juhlat vaativat paljon muutakin kuin vain juhlatilan, ruuan ja esiintyjät. Ja kaikki maksaa. Varsinkin, kun haluamme tehdä Proakatemian historian upeimmat ja kauneimmat juhlat. Sen takia tarvitsemme sponsoreita ja sen takia budjetin hallinta on ollut todella tarkkaa puuhaa.

Kävimme perjantaina 5.4. yritysvierailulla tapahtumien suunnittelu- ja toteutustoimisto InSitu Oy:ssä. Siellä meidät otti lämpimästi vastaan Tommi Saarela, joka on tehnyt töitä tapahtumatuotannon parissa jo 15 vuotta. InSitu Oy on Tommi Saarelan ja hänen yhtiökumppaninsa Ari Kauppisen yhteinen yritys ja on ollut toiminnassa kolme vuotta. He toteuttavat tapahtumia aina asiakaslähtöisesti ja suurin osa heidän asiakaskunnastaan koostuukin kanta-asiakkaista.

Tommilta saimme loistavaa sparrailua juhliamme varten. InSitulle Pakkahuone on tilana erittäin tuttu ja Tommi kehuikin sitä, että se on yksi loistavimmista paikoista Tampereella, johon pystyy suunnittelemaan upeat ja toimivat juhlat suurelle joukolle. Meidän tapauksessamme siis 400 hengelle. Näytimme hänelle suunnitelmiamme sen suhteen, miten olimme ajatelleet, että laittaisimme tilaan pöydät, buffetin, kuvausseinän sekä muut asiat, mitä haluamme juhliin. Tommi nosti esiin loistavia pointteja siitä, että onkohan sittenkään toimivin ratkaisu, että suunnittelemme tilaan pitkiä pöytiä ja buffettia tilan takaosaan. InSitulla on käytössään 3D-ohjelmisto, jolla on helppoa ja nopeaa suunnitella erilaisia toteutuksia tilankäytön suhteen. Tommi näytti meille erään heidän toteutuksistaan, jonka he olivat Pakkahuoneelle tehneet. Ohjelmiston avulla meille selvisivät tilan sekä pöytien mittasuhteet entistä paremmin ja se saikin meidät tekemään vielä uusia suunnitelmia toteutuksen suhteen.

Entäs sitten se raha? Kysyin, että millaisella budjetilla he yleensä suunnittelevat isoja illallisjuhlia. Tommi sanoi, että noin 400 hengen juhlissa budjetti on 150 euroa henkilöä kohden ja siitä ylöspäin. Hän mainitsi, että ruokaan kannattaa vähimmillään budjetoida 20 euroa ja siihen tietysti juomat päälle. Tämä tieto oli meille kultaakin kalliimpaa! Meillä ruokiin, ruokajuomiin, kahviin ja jälkiruokaan on budjetoitu 59 euroa/henkilö. Olemme tehneet kaikkemme, että olemme saaneet kulut mahdollisimman pieniksi ja tarkastelemme budjettiamme kriittisin silmin koko ajan.

Juhlien lipunmyynti aukeaa aivan pian. Ensimmäiseksi myymme liput alumneille ja lipun hinta on 89 euroa (sis. alv 10%). Tällä matematiikalla juhliemme budjetti on tällä hetkellä miinuksen puolella melkein 13 000 euroa. Ja tuohon päälle vielä useiden tuhansien eurojen alv-maksut! Voitte uskoa, että teemme kaikkemme, jottei juhlien budjetti karkaa käsistä ja karsimme koko ajan kaikessa, mikä ei ole aivan välttämätöntä juhlien kannalta. Mutta toki haluamme, että juhlatila myös näyttää kauniilta ja unohtumattomalta, joten siihenkin tarvitsemme rahaa.

Me projektitiiminä emme ole koskaan aiemmin tehneet mitään näin suurta ennen ja kaikki ketkä ovat meitä auttaneet ja sparranneet ovat olleet korvaamaton apu. Kiitos siis ihan jokaiselle ideointi-iltoihin ja workshoppiin osallistuneelle! Kiitos myös niistä lukuisista kysymyksistä ja vinkeistä, joita olemme matkan varrella saaneet! Me suunnittelemme näitä juhlia rakkaudesta yhteisöämme kohtaan.

Haluamme edelleen, että toimintamme olisi mahdollisimman avointa ja läpinäkyvää, joten vastaammekin mielellämme kaikkiin kysymyksiin, mitä teille matkan varrella mahdollisesti herää. Kysymyksiä voit lähettää meille esimerkiksi Instagram-tilimme kautta, @proakatemia20v. Tilimme kannattaa ottaa seurantaan, sillä siellä järjestämme kyselyjä ja äänestyksiä juhlien suunnitteluun liittyen sitä mukaa, kun suunnitelmat etenevät.

Kevätterveisin Sussi

Miksi Proakatemian synttärit ovat niin tärkeät?

Se, että Proakatemialla on 20-vuotinen juhlavuosi ei ole mikään itsestäänselvyys. Ensimmäiset 5-7 vuotta olivat sellaisia, että Proakatemia oli aivan veitsen terällä, jatkuuko koulutus tässä muodossa vai ei. Opiskelijoiden omistautuneisuus on ollut suuressa roolissa Proakatemian jatkuvuuden kannalta. Alusta saakka opiskelijat ovat olleet niitä, jotka ovat nostaneet esiin syitä, miksi näin täytyy opiskella, tiimeissä. Proakatemia perustuu tiimipedagokiikkaan, joka perustuu tiimeihin, jotka Proakakatemialla opiskelevat, jolloin koulun menestyminen on jokaisen opiskelijan vastuulla. Proakatemian opintometodit poikkeavat niin sanotusta normaalista koulusta jo ihan sillä, että Proakatemialla opiskelijalla on vastuuta ja valtaa vaikuttaa asioihin. Proakatemialla johtoryhmä koostuu akatemian omista opiskelijoista ja siellä käsitellään yhteisölle tärkeitä asioita. Vaikuttavuus nousee esiin niin tiimitasolla kuin yksilötasolla.

Yhteisömme rikkaus on iso alumniverkosto, jollaista toista Suomesta saa hakea. Proakatemian valmentajanakin toimiva Tanja ”Tirri” Verho puhuu myös alumnin suulla. Häneltä saimme loistavat pointit siihen, kuinka tärkeää yhteisön kannalta syntymäpäivät ovat jokavuotisena perinteenä. Alusta saakka on ollut perinteenä pitää synttärijuhlat sekä vuosigaala yhteisön yhteisinä tapahtumina ja ottaa mukaan vahvasti alumnit. Tämä on ainutlaatuista juuri Proakatemialla, missään muualla suomalaisessa oppilaitoksessa ei ole näin. Proakatemialla on yksi Suomen aktiivisimmista, toimivista alumniverkostoista, jotka haluavat olla edelleen osa yhteisöä ja auttaa nykyisiä opiskelijoita etenemään opinnoissaan ja urallaan. Alumneilla on aina aikaa auttaa opiskelijoita.

TAMK käyttää nykyään Proakatemiaa omana lippulaivanaan ja brändinään, TAMK:in ja Tunin strategiassa on yrittäjyys. Yrityspedagogiikka on yksi isoimpia Suomen valtion arvoja ja strategisia painopisteitä. Valmistumisprosentti ja työllistymisprosentti ovat Prokatemialla semmoisella tasolla, mihin ei muut koulut helpolla pääse. Korkeakoulujen mittareilla mitattuna akatemia on top 3:ssa. Se ei onnistu, jos tiimipedagogiikka ei toimi. Proakatemia on osoittanut sen, että tällainen toimintatapa kehittää. Olemme rikkoneet miljoonan euron liikevaihdon ja kasvutavoitteet ovat vuosittain 20% kokonaisliikevaihdolla. Proakatemialle on saatu ylempi amk-tutkinto ja suora haku siitä syystä, että on pystytty osoittamaan tiimipedagogiikan toimivuus. Suoralla haulla voidaan varmistaa se, että kouluun otetaan ne yksilöt, jotka haluavat kehittää yhteisöä ja oppilaitosta edelleen eikä keskittyä pelkästään omaan oppimiseen ja tekemiseen.

Proakatemiaa ja yhtäkään akatemian tiimiä ei olisi olemassa ilman yhteisöä.

Kiitos Tanja ”Tirri” Verho kiteytyksestä ja syistä jokaisen osallistua yhteisön kehittämiseen ja ylläpitämiseen.

Lipunmyynnin deadline lähestyy! Onko sinulla tarvetta majoitukselle synttäreitten aikaan?

Synttäreitten lipunmyynti on lähtenyt käyntiin hyvin ja suunnittelutkin ovat hyvällä mallilla. Kevät on vaihtunut kesäksi ja tuntuu, että vauhti vain kiihtyy. Toivottavasti teillä kaikilla siellä on myös loistava fiilis alkavasta kesäkaudesta ja aurinkoinen mieli.

Tulin muistuttelemaan, että alumnilippujen myynti on avoinna enää 30 päivää! Olethan siis jo ostanut lippusi akatemian historian upeimpiin bileisiin? Kaikkien 21.6. mennessä lippunsa ostaneiden kesken arvomme kolme kymmenen kerran päiväpassia Toiselle Toimistolle. Palkinnon arvo on 210€ +alv/kpl ja käyttöaika kolme kuukautta.

Toinen Toimisto on co-working tila Tampereen Finlaysonilla, Proakatemian naapurissa. Toinen Toimisto on erityisesti kohtaamispaikka, jossa minkä tahansa alan ammattilaisella on ystäviä. Ystäviä, jotka ymmärtävät, mitä he tekevät ja mihin kaikkeen heidän pitää pystyä. Toinen Toimisto tarjoaa työskentelytilat joko päiväksi, silloin kun yksinäisyys kotikonttorilla kaatuu niskaan tai pidemmäksi ajaksi, jos työn flow syntyykin siitä, että ympärillä on ihmisiä, jotka haluavat auttaa eteenpäin ja tehdä asioita todeksi yhdessä. Voit käydä tutustumassa Toiseen Toimistoon paremmin heidän nettisivuillaan toinentoimisto.fi/.

Kävimme myös synttäritiimin kanssa työskentelemässä yhden päivän Toisella Toimistolla ja täytyy sanoa, että he tarjoavat aivan loistavat työtilat sekä työkalut innovointiin, suunnitteluun sekä kokoontumiseen. Erityisesti innostuimme pöydistä, joihin voi kirjoitella ja piirrellä valkotaulutusseilla mielin määrin ja lopuksi voi pyyhkiä pöydät puhtaaksi. Tämmöisen pöydän haluaisin itsellekin!

Aivotutkija Katri Saarikivi Helsingin yliopiston kognitiivisen aivotutkimuksen yksiköstä on todennut, että työtilat, samoin kuin työyhteisö, voivat vahvistaa kykyämme luovaan ajatteluun ja toimia työn hahmottamisen ja suunnittelun tukena. Kun työskentelemme yhä useammin työpaikan ulkopuolella tai verkossa, ja kun työmme tulokset ovat harvoin kirjaimellisesti kouriintuntuvia, tarvitsemme luovan ajattelun tueksi konkretiaa.

Laura Lahtovaara on Turun ammattikorkeakoululle tekemässä opinnäytetyössään käsitellyt sitä, että työntekijöiden välinen vuorovaikutus on merkittävä menestystekijä organisaation suorituskykyä mitattaessa. Tiedon ja osaamisen vaihto auttaa parantamaan yrityksen sisäistä oppimista, tiimityötä ja yhteenkuuluvuutta sekä lisää eri alojen välistä hedelmällistä vuorovaikutusta. Rakennettu työympäristö on kriittisessä asemassa vuorovaikutuksen mahdollistajana

Tätä vuorovaikutuksen edistämistä myös Toinen Toimisto haluaa olla osaltaan edesauttamassa. Se on paikka, minne erityisesti yksinyrittäjät, pienet yritykset ja yrityksissä työskentelevät asiantuntijat voivat kokoontua tekemään työtään ja verkostoitumaan. Ja kuten me itsekin totesimme, se on loistava paikka projektitiimille projektin suunnittelua ja edistämistä varten.

Loppuun vielä haluan kertoa iloisia uutisia kauempaa tuleville alumneille. Olemme neuvotelleet -10% alennukset seuraaviin hotelleihin synttäreitten ajaksi: Original Sokos Hotel Ilves, Solo Sokos Hotel Torni, Original Sokos Hotel Villa, Radisson Blu Grand Hotel Tammer sekä Dream Hostel&Hotel. Näihin on olemassa omat varauskoodinsa, joilla alennuksen saa. Tästä lähetämme teille vielä sähköpostilla lisätietoja.

Ihania ja aurinkoisia päiviä kaikille!
Toivottelee Sussi